You owe me, human.


07 July 2014, waktu rehat.


“Cam tak ni tulisan siapa ?” kelas Arif, Hadi, Muja aku pergi tanya sorang-sorang, tanya soalan yang sama pulak tu. Sambil hulur module, suruh diorang tengok sticky note yg terlekat atas module tu.

“Tak. Tatawu. Laki ke pempuan ?” eh, tanya balik ?

“Aku tatawu. Tak cam.”



Isbiri ya Fatin. La taghdab. Isbiri ya fatin. Rabbuna yusahhil !




Assalamualaikum.


55 hari module tu hilang. Dan baru nak pulangkan ? Ya Allah, sabarnya hati ni. Oh, memang kena tunggu bulan puasa la yek baru nak pulangkan ?



Heh, saje cari pasal ye ? Dah la pinjam tak cakap. Alih-alih tengok takde ! You made me macam anak hilang anak, menjajau cari dari kelas dorm hostel astaka surau makmal pondok segala pondok satu sekolah satu asrama aku cari.


Ceritanya begini,


Exam’s week. Nama pun exam, segala jenis buku dan module bahan rujukan letak kat bahagian belakang kelas. Macam biasalah kan. Fine la, elok je letak module yang satu kepunyaan diri sendiri tu atas rak bahagian belakang tu. Classmates lain pun ramai yang letak. Done.


2 hari before paper bio. Cari module tu balik, eh ? Hilang ? Takde ? Missing ? misplaced ? Takpelah, ada orang pinjam kott. Elok-elok kat situ takkan tetibe hilang pulak. K. Dan sehari sebelum exam bio cari lagi. Takde jugak. Aku salah letak ke ? Bawah meja, rak belakang, dorm. Takde.



11 May 2014, prep petang.




“ADA SESIAPA TAK NAMPAK MODULE BIO AKU ?”

“Takde…………” jawapan yang sama diterima tiap kali ditanya. Siapa yang cari pasal nihhhhh.



Nice ! Tadaaaaa ! Module bio aku hilang, eyyyyyy siapa amek. Takpe Fatin, reference book kan ada ? sabar dulu ye Fatin ye.




Lepas exam.



Semorang dah kemas meja masing-masing semorang dah clearkan segala barang. Dan aku, macam mak kucing hilang anak masih lagi mencari module bio tu. Takde. Hampir setiap sudut kelas aku cari, tak jumpa.


Hari berganti hari.
Minggu berganti minggu.
Bulan berganti bulan.




Fatin seorang yang redha module bio tu hilang. Sumpah aku tak nangis pun, benda dah hilang, nak buat guane ? Tapi sebelum ni kalau barang hilang kejak je tadaaa jumpa balik. Tapi ni takde :( mak abah along angah even ke Gerard pun aku cakap apa module aku hilang. Hmm dugaan ke cobaan ke hmm.



Sebab dah lamaaaa sangat tak jumpa, apalagi. BUAT BARU LAAAA KANNNN.



Dan balik rumah entah bila tu, pinjam Izzatul punya module, photostat. Mana-mana yang tak Nampak tu copy balik. Sebab banyak jugak nota yang handwriting. So, kena la copy balik. Ilmu Fatin, ilmu. Walaupun burned half of my day. Satu malam aku tak tidur balik rumah kerjakan module tu.



Siap hashtag lagi, #SearchForModuleBioFatin



Hantar kedai nak binding. Ring baru segala pakai. Duit lagi. Masa lagi. Haihh. Takpelah Fatin, ilmu.




Klimaks.



6 July 2014,



Balik terawih malam tu, prep. Masuk kelas, letak beg, amek buku, naik library. Rushing. Habis waktu prep, turun balik, singgah kelas nak balik. Dan bila nak duduk, tarik kerusi. Tetbe ada buku jatuh. Eh ? Macam kenalllllll.


Module bio aku !!!


Atas module bio tu, terlekat sticky note.


Lepastu nangis. Leleh. Kali ni sungguh sungguh aku nangis.



Balik dorm, nangis lagi. You made me like a hysteria girl, human. Gaya macam tak betul pun ada nangis macam tu. Ada la setengah jam kott tak berenti. Luka lama berdarah kembali. Sungguh aku sedih, pilu, sakit, geram yang amat yaaaaaaa ampunnnn nauzubillaahhhh hi minzalik ! Lepastu call angah, ngadu and sharing stories. Okay la dah share kan.  Lepastu esok call mak, cerita lagi. Phew. Mak cakap, “Takpe, biar orang tu nanti dapat balasan.” Nak tenangkan hati ni je sebenarnya.



07 July 2014.



Mood takde. Mood takde. Dari pagi sampai balik sekolah sampai petang sampai malam tu satu kerja lagi aku nak mencari kerja orang yang tulis sticky note tu. Waktu rehat kat sekolah tu la, pergi kelas arif, hadi, muja. Takde taktawu tak cam tak kenal taktawu takde takcam takkenal taktawu takde entah taktawu entah takkenal.



Aku tak kira, cari jugak !



Dan balik kelas, nangis lagi. Aku genggam tangan Jiha Mahyun, dia cakap tangan dia nak patah kott. Penat tahan geram.




Kalau barang hilang tak berjejak, siapa yang tak geram ?



Geram yang super geram tu pun, sebab dah buat yang baru. Lepastu yang lama jumpa balik.





YOU KNOW HOW DOES IT FEEL ? kalau tak boleh nak rasa, meh sini aku tolong rasakan.


You owe me, human.


Wassalam.



Eid fitr, everyone.